2013. március 1., péntek

A zen meg a digitális autó-diagnosztika művészete

Már most szólok, hogy ez nem mindenkinek lesz élvezhető...

Kedden hozta a postás a kábelt, úgyhogy mára meglett a vérteszt, a kisrutin, meg a vizelet-vizsgálat eredménye...

A sztori azért tartalmaz egy-két fordulatot. A 21. századi gépjármű-diagnosztika gyakorlati elsajátítása nem megy olyan gördülékenyen, mint számítottam rá, de hát én eddig is az autó/motor-üzemeltetés rögösebb útját jártam...

A kábel hibátlan. A problémák a szoftver-oldalon kezdődtek (mindig ezekkel a tróger programozókkal van a baj...). Először is: ez egy olcsó cucc volt; semmilyen csilli-villi cél-szoftver nem járt hozzá. A kábelben levő chip driverét a netről, a chip gyártójától lehetett letölteni. A rá épülő szoftvert úgyszintén. Mivel ez egy szabványt implementáló IC (ELM327), ezért először megpróbálkoztam azzal, hogy egy drágább (de ugyanazt az IC-t tartalmazó) eszköz szoftverét lelopjam valahonnan. Mivel nem kívánom ilyesmivel bepiszkítani a kezeimet (tulajdonképpen lusta vagyok hozzá...), ezért a dolog operatív részét a kedvenc újdonsült litván flattie-mre bíztam. Neki kb. 3 percig tartott a megjelölt progit (OBDWiz) licence key-vel ingyen letöltenie... :) Egy másikat (CheckEngine) is szerettem volna, de abba már neki is beletört a bicskája. Sajnos kiderült, hogy az OBDWiz még nem tartalmazza a drivert, úgyhogy azt nekem kellett megkeresnem. Az eladó által megadott linken Windows XP-ig bezárólag voltak a driverek; guglizni kellett a Win 7 pakkhoz (a Linuxos verzióval most valahogy nem volt ingerenciám szerencsétlenkedni...), de meglett valahonnan. Azért a linken levő ingyen progikat is lehúztam; hátha gond lesz az OBDWiz-zel.

A driver felment rendesen, de az OBDWiz hardver-hibára panaszkodott, amikor rákötöttem az autót. (Anyád.) A gugli erre azt mondta, hogy van valami patch az update site-on, ami ezt elhárítja. Nem volt. Megpróbálkoztam az ingyen szoftverekkel. Négy volt hozzá egy csomóban. Az első felment, de indítás után már a konfig-screenen lefagyott (újra-bootolás után ezt megismételte). A második installálás közben különböző rendszer-dll-eket akart felülírni a Windows-folderben. Nem hagytam neki, úgyhogy a végén széttárta a karját...

A harmadik felment. Elindult, és nem fosta össze magát. Rádugtam az autót, és felismerte. Még kommunikált is vele. Elég primkó volt a UI, de működött!!! Kiolvastam a hibakódokat az autó ECU-jából:
  • P0171
  • P0302
Azt már nyilván nem tette hozzá, hogy ezek mi a búbánatos lófaszt jelentenek. A magam, és az OBD2-interfészt kevésbé ismerő olvasóim kedvéért kigugliztam:

P0171: System too lean (bank 1) - azaz az egyes hengerből ózondús hegyi levegő jön ki, mert nem kap elég benyát;

P0302: Cylinder #2 misfire - azaz kihagy a kettes henger.

Az elsőt leszartam; a kihagyó henger volt a lényeg. (Az ECU első resetelése után többet elő sem jött a "P0171".) Bár a második kód önmagában még nem túl informatív, mert a kihagyó hengert szerintem csak anyám nem érezné a járó motornál, de aki vásárolt már gyári alkatrészt sok-hengeres japó motorhoz, az igazán tudja értékelni, hogy nem az összes hengerhez kell...
Némi további okosodás után az derült ki, hogy a henger-kihagyást az alábbi okok válthatják ki:
  1. szar gyújtógyertya
  2. szar gyújtástekercs
  3. szar injektorfej
  4. szar MAF-szenzor (légtömeg-mérő)
  5. szar oxigén-szenzor
  6. szar kábelezés/érintkezők
  7. vákumcső falsot szív (fogalmam nincs, hogy milyen vákumcső; itt még nem tartok...)
  8. vizes benzin
  9. átégett hengerfej-tömítés
  10. szar motor-management (ECU)
  11. egyéb...
Az utolsó hármat elvetettem, mert azok annyira tragikusak lennének, hogy úgysem volnék hajlandó tudomásul venni... A vizes benzin, meg a MAF-szenzor minden hengerben okozna kihagyást, úgyhogy ezek sem nyerők. A hibás gyújtógyertyák, és gyújtástekercsek felcserélgetve, és a hibát újra-generálva behatárolhatók. Ezek a legvalószínűbb okok, úgyhogy ezekkel kezdtem.

A műveletnek egy 6-fontos, LIDL-ből szerzett racsnis dugókulcs-készlettel ugrottam neki... (Ilyen szerszámokra szokták ráírni, hogy "az apró alkatrészek szájba kerülve fulladást okozhatnak!")

A gyertya, és gyújtástekercs-teszthez már csak kétszer kellett elgyalogolnom az autósboltba: először dugóskulcs-hosszabbítóért (mélyen van a légszűrő-doboz csavarja - ezt le kell szedni, mert a gyertyasorhoz csak úgy lehet hozzáférni) és gyertya-kulcsért, másodszor pedig kicserélni a gyertya-kulcsot a másik méretre... (Aki tudja, hogy az idióta angolok miért jelölik "10 mm", és "14 mm" mérettel a két fajtájú gyertya-kulcsot, amikor a kisebbiknek 16 mm, a nagyobbiknak pedig kb. 19-20 mm az átmérője, az kommentelje már be, légyszi!)

Felcserélgettem a tekercseket, meg a gyertyákat. Köröztem vadul a háztömb körül kétszer fél órát (csak üzem-melegen jön elő a hiba), de mindig a "P0302" kódot dobta a gép. Ezek tehát jók. (A gyújtástekercs darabja újonnan 118 font, de a 6 darab irridium-gyertya sem lenne elhanyagolható tétel; inkább eliszom, ha lehet választani...)

A következő lehetőség az injektor. Rövid guglizás után kiderült, hogy hasonló tünetekkel már volt valaki a Lexus Owners Club-on, aki lemérte az injektor bemeneti impedanciáját, és az mutatta ki a hibás alkatrészt. Én is megmértem az enyémet (Jonasnak - ez a litván - van multimétere), és úgy néz ki, hogy tényleg az a rossz!!! Ennek a szakszerű javítása úgy történik, hogy az egész sort egyszerre kell kicserélni, mivel ebben a motorban a precíz japán mérnökök hengerenkénti befecskendezést alkalmaztak - darabját 220 angol fontért, tehát inkább megrendeltem kettő használtat az Ebay-en.

Jövő hétfő-kedd körül jön meg. Addig szétborítom, mert le kell szedni a cseréhez a "throttle body"-t is (ennek nem tudom a magyar nevét). Remélem, hogy a jövő héten még fogok rá emlékezni, hogy mi hol volt, mert ez a roncs tele van útban levő felesleges kábelekkel, csatlakozókkal, meg gumicsövekkel...

Folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése